Wintershall Dea krever slutt på krigen i Ukraina

Kassel
Wintershall Dea Make peace not war
shutterstock

Representanter for ansatte, ledere og styre står sammen med ofrene. De ønsker å sende et felles signal for fred og frihet: Wintershall Dea ber om solidaritet med Ukraina og en umiddelbar stans i de pågående fiendtlighetene.

Felles uttalelse fra Bedriftsutvalget, Konsernledelsen og styret i Wintershall Dea

Vi er vitne til et politisk vendepunkt. Det er tydelig for oss alle. Verden i dag er annerledes enn det den var for bare få dager siden. Russiske myndigheter og russiske militære styrker har invadert Ukraina i strid med internasjonal lov. De har avbrutt en fredelig dialog mellom to stater. Og med sin angrepskrig forårsaker de ufattelige lidelser. Vi er personlig berørt og dypt sjokkert og forferdet over det som foregår i Ukraina. Vi føler med menneskene i Ukraina. Den tapperhet og urokkelige besluttsomhet de viser stilt overfor denne invasjonen gjør dypt inntrykk på oss. Vår solidaritet, medfølelse og våre tanker er med dem.

Folket i Ukraina ber oss om å ta vårt ansvar på alvor, vise at vi praktiserer våre egne verdier. Det handler om å stå for verdiene våre, for frihet og demokrati. Og det er det vi gjør.

Vi – ansattrepresentanter, Executive Representative Committee og konsernledelsen i Wintershall Dea – fordømmer den russiske presidentens angrepskrig på det sterkeste. Han bryter internasjonal lov, men også alt det vi representerer som selskap. Frihet, rettsikkerhet, demokrati og mangfold. Verdier vi står for – uten forbehold og uten kompromisser.

#teamwintershalldea består av kolleger fra nesten 60 land. Uansett hvor vi kommer fra, hvilken religion vi tilhører, hvilket kjønn vi identifiserer oss med, eller hvor gamle vi er: vi respekterer menneskeverdet, friheten og retten til selvbestemmelse for alle mennesker. Vi setter pris på og har behov for alle våre kollegers erfaringer, overbevisninger og meninger. Mangfold gjør oss sterkere. Mangfold gjør oss bedre. Vi er urokkelige i vår overbevisning.

Alle mennesker har rett til å bestemme hvordan de ønsker å leve. Og alle mennesker – i Ukraina, Europa, Russland og andre steder i verden – ønsker i bunn og grunn det samme: å leve i trygghet, frihet og fred. Den russiske presidenten har egenhendig ødelagt freden i Ukraina og i sitt eget land.

Vi har samarbeidet med Russland i mer enn 30 år. Mange av kollegene våre jobber sammen med russiske partnere til daglig – i Wintershall Dea eller i våre fellesforetak. Mange av kollegene våre kommer fra Russland eller Ukraina. Fra Hviterussland eller landene i Sentral-

Asia. For dem – men også for alle oss andre – er krigen mot Ukraina et hardt slag. Vi står sammen med våre ukrainske og russiske kolleger som praktiserer verdiene våre og som står opp for frihet og fred, overalt der Wintershall Dea har virksomhet.

Vi har bygget mange personlige relasjoner – også i våre fellesforetak med Gazprom. Men den russiske angrepskrigen mot Ukraina markerer et vendepunkt. Det som foregår nå, rokker ved selve grunnlaget for vårt samarbeid.

Våre tanker og vår medfølelse går først og fremst til menneskene i Ukraina som risikerer å miste både sine liv og sitt levebrød. Men vi føler også solidaritet med Russlands sivilbefolkning som vil måtte leve med konsekvensene av et angrep de ikke har valgt. Det er viktig å løse dette raskt, for alles del. Hvis ikke alle er trygge, er ingen trygge!

Vi ønsker å være helt tydelige: bomber, kuler og granater er ikke under noen omstendighet den rette måten å løse problemer på. Spesielt ikke i det 21. århundre. Krig ødelegger både liv og levebrød. Derfor ber vi Russlands president om umiddelbart å stanse kamphandlingene og starte reelle fredsforhandlinger.

Er det noe vi har lært fra fortiden og blodsutgytelsene som fant sted i forrige århundre, så er det følgende: aldri mer krig!

Birgit Boel og Guenther Prien (på vegne av ansattrepresentanter), Michael Piontek (på vegne av Excecutive Representative Committee) og Mario Mehren (på vegne av konsernledelsen)