Fluxys, OGE og Wintershall DEA går sammen om å skape en CO2-korridor mellom Sør-Tyskland og Belgia

Berlin / Brussel / Essen / Kassel
Wintershall Dea Fluxys, OGE and Wintershall Dea are teaming up with Fluxys and OGE to create a CO2 corridor
Fluxys

Wintershall Dea har undertegnet en samarbeidsavtale med rørtransportselskapene Fluxys og OGE om å bygge CO2-infrastruktur mellom Tyskland og Belgia. Målet med avtalen er å bidra til å redusere utslipp fra tysk industri der karbonfangst- og lagring er den beste løsningen for utslippskutt.

Wintershall Dea, Fluxys Belgium, og tyske OGE, som har felles mål om karbonfangst, -transport og -lagring (CCS), innleder et samarbeid om transport av CO2 fra det høyt industrialiserte Sør-Tyskland til de belgiske CO2-eksportknutepunktene, som er under utvikling. Karbondioksid skal etter planen eksporteres til sikker og permanent lagring under Nordsjøen.

Wintershall Dea North Sea CO2 Corridor Germany
Fluxys

Fluxys og OGE vil være ansvarlige for utviklingen av den nødvendige infrastrukturen for å transportere CO2 i rørledninger i henholdsvis Belgia og Tyskland. Samarbeidet sikrer sømløs CO2-transport over grensene. Wintershall Dea tar ansvaret for å engasjere utslippere i Sør-Tyskland slik at nettverket blir tilpasset kundenes behov.

CO2-infrastruktur til Fluxys Belgia er pålitelig og åpent tilgjengelig for både sørtysk og belgisk industri, som ønsker å redusere utslippene sine. De korte avstanden i regionen, kombinert med større volum CO2 fra Tyskland og Belgia, gir muligheter for konkurransedyktige priser på CO2-transport.

– Sør-Tyskland har en livskraftig industri. Utslippsreduksjoner vil være avgjørende for at den skal forbli konkurransedyktig. Derfor er vi glade for at vi sammen med Fluxys har fått enda en sterk partner i OGE til å bygge infrastruktur for å sørge for pålitelig transport av CO2 fra regionen til offshore-lagringsanleggi Nordsjøen, sier Mario Mehren, konserndirektør (CEO)i Wintershall Dea.

Dr. Jörg Bergmann, konserndirektør i OGE: – En viktig suksessfaktor for en vellykket energiomstilling er bruken av CO2-infrastruktur for karbonfangst- og lagring for å gjøre det mulig for industrien å kutte utslipp. OGE er derfor spesielt fornøyd med at vi styrker samarbeidet med Fluxys og Wintershall Dea ytterligere. Muligheten for transitt- eller grensekryssende transport av CO2 med vårt CO2-nettverk vil være et verdifullt bidrag til å nå klimamålene og opprettholde den industrielle verdiskapningen i Tyskland.

Pascal De Buck, konserndirektør i Fluxys: – Flere sterke partnerskap er avgjørende for utviklingen av en åpen CO2-infrastruktur for CO2-fangst- og lagringskjeden. Vi er glade for å kunne ønske OGE velkommen og utvide vårt pågående samarbeid med Wintershall Dea for å styrke og akselerere utslippskutt i industrien i og utenfor Tyskland via det belgiske stamnettet, som også vil koble sammen belgisk industri. CCS-kjeden er avgjørende for at industrien skal kunne kutte utslipp og samtidig opprettholde økonomisk aktivitet og sysselsetting. Det er vår ambisjon å tilby markedet kapasitet til å transportere 30 millioner tonn CO2 innen 2030 gjennom Fluxys-infrastrukturen.

Wintershall Dea omstiller seg fra å være Europas ledende uavhengige gass- og oljeselskap til å bli et ledende europeisk uavhengig gass- og karbonhåndteringsselskap. Vi har mer enn 120 års erfaring som operatør og prosjektpartner langs hele E&P verdikjeden. Det tyske selskapet har hovedkvarter i Kassel og Hamburg og driver effektiv og ansvarlig leting og produksjon av gass og olje i 11 land verden over. Wintershall Dea har virksomhet i Europa, Latin-Amerika og MENA-regionen (Midtøsten og Nord-Afrika) og har en global oppstrømsportefølje. Selskapet er også involvert i transport av naturgass og er dermed en aktiv aktør innenfor midtstrømsvirksomhet. I tillegg utvikler vi prosjekter for karbonhåndtering og lavkarbon-hydrogen for å bidra til å nå klimamålene og sikre energiforsyningen. Mer i Årsrapporten vår.

Som et europeisk gass- og oljeselskap støtter vi EUs mål om klimanøytralitet innen 2050. I den forbindelse har vi satt oss ambisiøse mål: Netto nullutslipp innen 2030 i alle våre oppstrømsaktiviteter – både i operert og ikke-operert virksomhet. Dette inkluderer direkte (Scope 1) og indirekte (Scope 2) utslipp av klimagasser (equity share basis – basert på våre respektive andeler). Wintershall Dea skal også redusere metanintensiteten til under 0,1 prosent innen 2025. Vi støtter Verdensbankens initiativ «Zero Routine Flaring by 2030» og bidrar aktivt til initiativet, som har som mål å avvikle rutinemessig fakling i operert virksomhet innen 2030. I tillegg skal vi bidra til global avkarbonisering gjennom å bygge opp en virksomhet for karbonhåndtering og hydrogen, som vil kunne redusere CO2-utslippene med 20–30 millioner tonn per år innen 2040. Du finner mer informasjon om dette i Bærekraftsrapporten vår.

Wintershall Dea er et resultat av fusjonen mellom Wintershall Holding GmbH og DEA Deutsche Erdoel AG i 2019. Selskapet sysselsetter i dag mer enn 2000 ansatte fra nær 60 land verden over.

Om Fluxys Belgium

Fluxys Belgium er et Euronext-notert datterselskap av infrastrukturkonsernet Fluxys med hovedkontor i Belgia. Selskapet har 900 ansatte og driver 4000 kilometer rørledning, en terminal for flytende naturgass med en årlig regassifiseringskapasitet på 104 TWh og et underjordisk lagringsanlegg.

Som et formålsstyrt selskap bidrar Fluxys Belgium sammen med sine interessenter til et bedre samfunn ved å skape en lysende energifremtid. Med utgangspunkt i den unike infrastrukturen og den kommersielle og tekniske ekspertisen har Fluxys Belgium forpliktet seg til å transportere hydrogen, biometan eller andre karbonnøytrale energibærere, samt CO2, og til å sørge for fangst, bruk og lagring av sistnevnte.

www.fluxys.com

Om OGE

OGE er en av Europas ledende infrastrukturoperatører. Med vårt ca. 12 000 kilometer lange rørledningsnett transporterer vi gass over hele Tyskland. På grunn av vår geografiske beliggenhet er vi bindeleddet for gassflyten i det europeiske indre markedet. Våre rundt 1 450 ansatte står for forsyningssikkerhet. Vi gjør nettverket vårt tilgjengelig for alle markedsaktører på et ikke-diskriminerende, markedsorientert og transparent grunnlag. Vi former energiforsyningen. I dag og i fremtidens energimiks. Du finner mer informasjon om selskapet på www.oge.net.

Press Contact