740-tonn Nova-modul installert på Gjøa-plattformen

Del
Nova module installed on Gjøa platform
Nova module installed on Gjøa platform
Foto
Wintershall Dea

Verdens største kranfartøy, “Sleipnir”, installerte den 740 tonn tunge Nova-modulen trygt ombord på Gjøa-plattformen i Nordsjøen. Installasjonen er et synlig tegn på at Nova-feltet er i rute til produksjonsstart neste år.

Kranfartøyet “Sleipnir” brukte 3 timer på å løfte Nova-modulen på plass på Gjøa-plattformen.

– Dette løftet er en viktig milepæl for Wintershall Dea og Nova-prosjektet. På tross av den utfordrende situasjonen vi alle står i, gjennnomførte vi installeringen av modulen som planlagt  – og ikke minst uten skader, sier Hugo Dijkgraaf, Chief Technology Officer i selskapets konsernledelse.

Nova-feltet ligger nær flere andre Wintershall Dea-felt, og blir bygget ut med to havbunnsrammer og tilknyttet Neptune Energys Gjøa-plattform via rørledninger. Wintershall Dea har også 28 prosent andel i Gjøa. Når Nova kommer i produksjon, vil den installerte modulen både ta imot hydrokarboner fra Nova og støtte feltet med vanninjeksjon for trykkstøtte og gassløft.

Neptune Energy har operert konstruksjonen og installasjonen av modulen på vegne av Wintershall Dea. Dette inkluderer innleie av kranfartøyet «Sleipnir» fra Heerema Marine Contractors. «Sleipnir» går på LNG, og med 20% reduserte CO2-utslipp i forhold til konvensjonell drift, er det verdens mest bærekraftige tungløftfartøy.  

– Det nære samarbeidet med Neptune Energy, våre partnere og våre leverandører har vært et av høydepunktene for Nova-prosjektet så langt. Konstruksjonen og installasjonen av modulen er en kritisk komponent i prosjektet, og arbeidet er blitt gjort profesjonelt innenfor tidsrammene med høy oppmerksomhet på sikkerhet. Nå når «Sleipnir» har løftet modulen trygt på plass på Gjøa, er vi et viktig skritt nærmere produksjonsstart, sier André Hesse, prosjektdirektør for Nova-utbyggingen.

Modulen er bygget på Rosenberg Worley-verftet i Stavanger på vegne av Gjøa-operatør Neptune Energy. 200 arbeidere brukte rundt 420 000 arbeidstimer fra første stålplate ble kuttet til modulen stod ferdig. «Sleipnir» hentet den ferdige kolossen i Åmøyfjorden utenfor Stavanger og fraktet den til Gjøa-feltet, hvor den ble installert.

– Vi er en stor eier av Gjøa, som også er vert for vårt egenopererte Vega-felt. Med installasjonen av Nova-modulen, styrker vi fotfestet vårt i denne delen av Nordsjøen, og markerer oss som en sentral aktør og operatør i området, sier Alv Solheim, administrerende direktør i Wintershall Dea Norge.

Om Nova
Nova-feltet ligger rundt 120 kilometer nordvest av Bergen og omlag 17 kilometer sydvest av Gjøa-plattformen i Nordsjøen.

Vanndyp
370 meter

Utbyggingsløsning

Nova blir bygget ut med to havbunnsrammer som kobles til den eksisterende Gjøa-plattformen, der Neptune Energy er operatør. Gjøa vil motta produksjonsvæsker og levere injeksjonsvann og løftegass til Nova-feltet. Olje fra Nova vil bli transportert fra Gjøa gjennom Troll Oljerør II til Mongstad, og assosiert gass vil bli eksportert via FLAGS-rørledningen (Far North Liquids and Associated Gas System) til St. Fergus i Storbritannia. Både olje og gass sendes deretter videre til det europeiske energimarkedet.

Bruk av eksisterende infrastruktur legger til rette for kostnadseffektiv utvinning av ressursene i reservoaret på 2570 meters dyp og øker den økonomiske levetiden til eksisterende infrastruktur.

Nova vil være Wintershall Deas fjerde egenopererte undervannsutbygging som kommer i produksjon i Norge.

Partnere

Wintershall Dea (operatør 45%), Capricorn Norge AS (et heleid datterselskap av Sval Energi AS) (10%), ONE-Dyas Norge AS (10%), Spirit Energy Norge AS (20%) and Edison Norge AS (15%).

Pressekontakter
Del