Nova-modul klar for å dra til Nordsjøen

Stavanger
Del
Wintershall Dea Employee Nova Topside Module
Wintershall Dea Employee Nova Topside Module
Foto
Wintershall Dea/Thor Oliversen

Halvannet år etter at byggingen av modulen til Nova-feltet startet på Rosenberg Worley verft i Stavanger, ble den 740 tonn tunge modulen trygt lastet ombord på en lekter og klargjort for reisen til Gjøa-plattformen i Nordsjøen.

Byggingen av modulen startet ved Rosenberg Worley verft i november 2018. Da den i påskeuken ble rullet ut av fabrikkhallen på verftet og over på lekter, markerte det en ny fase for utbyggingen av Nova-feltet.

– Denne utlastingen markerer en viktig milepæl for Wintershall Dea og Nova-prosjektet. Vi går nå inn den siste fasen av feltutbyggingen, sier Dennis L. Dickhausen, Nova Facilities VP.

Fra Rosenberg bli lekteren tauet til Åmøyfjorden utenfor Stavanger, hvor modulen blir løftet om bord på Heeremas «Sleipnir». Sleipnir er verdens største kranskip og skal transportere modulen til Nordsjøen, vest av Florø, og løfte den ombord på Gjøa, som blir vertsplattform for Nova-feltet.

– Neptune Energy og Rosenberg Worley har jobbet tett sammen med oss i Wintershall Dea for å ferdigstille modulen i tide, med rett kvalitet og med så lite gjenværende arbeid offshore som mulig. Dette har vi fått til på tross av den utfordrende situasjonen hele samfunnet står i for tiden. Nå ser jeg fram til at modulen blir løftet ombord på Gjøa slik at Nova-prosjektet kommer enda et skritt nærmere oppstart, sier Øyvind Eie, leder av Nova topside i Wintershall Dea.

Nova-feltet blir bygget ut med to havbunnsrammer som blir koblet til Gjøa-plattformen. Når feltet starter produksjonen, vil modulen motta hydrokarboner fra Nova og sørge for vanninjeksjon for trykkstøtte og gassløft.

Om Nova

Nova ligger i den norske delen av Nordsjøen, omtrent 120 kilometer nordvest for Bergen og omtrent 17 kilometer sørvest for Gjøa-plattformen i den norske delen av Nordsjøen..

Partnerskap: Wintershall Dea (operatør, 45 %), Capricorn Norge AS (heleid datterselskap av Cairn Energy PLC, 10 %), ONE-Dyas Norge AS (10 %), Spirit Energy Norge AS (20 %) og Edison Norge AS (15 %).

Vanndybde: 370 meter

Utbyggingsløsning: Nova bygges ut med to havbunnsrammer som kobles til den eksisterende Gjøa-plattformen, der Neptune Energy er operatør. Gjøa vil motta hydrokarboner fra Nova og levere injeksjonsvann og løftegass til Nova-feltet. Olje fra Nova vil bli transportert fra Gjøa gjennom Troll Oljerør II til Mongstad, og assosiert gass vil bli eksportert via FLAGS-rørledningen (Far North Liquids and Associated Gas System) til St. Fergus i Storbritannia. Både olje og gass sendes deretter videre til det europeiske energimarkedet.

Bruk av eksisterende infrastruktur legger til rette for kostnadseffektiv utvinning av ressursene i reservoaret på 2570 meters dyp, og øker den økonomiske levetiden til eksisterende infrastruktur.

Wintershall dea Nova Topside module
Wintershall dea Nova Topside module
Foto
Wintershall Dea/Thor Oliversen
Pressekontakter
Del